W tym roku rusza już kolejna edycja funduszu dla MŚP „Ideas powered for business”.
Jest to program dla Małych i Średnich przedsiębiorstw (MŚP), powstały w celu przyznawania dotacji na potrzeby wsparcia praw własności intelektualnej małych i średnich przedsiębiorstw europejskich. Realizowany jest przez Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) i trwa od 23 stycznia 2023 r. do 15 grudnia 2023 r. Program polega na zwrocie części kosztów poniesionych w związku z czynnościami dotyczącymi rejestracji znaków towarowych i nie tylko.
Kwota dofinansowania wynosi 1000 EUR i przysługuje w formie jednorazowego bonu. Natomiast liczba czynności, których koszty podlegają zwrotowi, w ramach przyznanych bonów, jest nieograniczona, co oznacza, iż można rejestrować kilka znaków towarowych, a koszty wszystkich zgłoszeń będą zwracane, dopóki nie wyczerpiemy kwoty 1000 euro na przyznanym bonie.
Jednakże bon nie działa z mocą wsteczną, a koszty działań przeprowadzonych przed otrzymaniem decyzji o przyznaniu dotacji nie mogą zostać zwrócone. Co oznacza, iż aby otrzymać zwrot kosztów danej czynności, należy ją rozpocząć najwcześniej w dniu otrzymania pozytywnej decyzji o dofinansowaniu.
Program oferuje zwrot kosztów poniesionych w związku z daną czynnością, zgodnie z poniższym zestawieniem:
- do 90% – usługa wstępnej diagnostyki własności intelektualnej (przeprowadzona przez urząd do spraw własności intelektualnej państwa członkowskiego),
- 75% opłat poniesionych w związku z rejestracją krajowych lub unijnych znaków towarowych (opłaty zgłoszeniowe, klasowe, egzaminacyjne, rejestracyjne, za publikację i odroczenie publikacji),
- 50% opłat za zgłoszenie międzynarodowego znaku towarowego (w ramach systemu haskiego lub madryckiego).
.
Ile rzeczywiście zaoszczędzimy?
- Opłata za znak krajowy – 940 PLN, po dofinansowaniu: 235 PLN
- Znak unijny – 850 EUR, po dofinansowaniu – 212,5 EUR
Warto zaznaczyć, iż w zależności od ilości klas towarowych w zgłoszeniu wskazane opłaty rosną, a więc możemy zaoszczędzić jeszcze większe kwoty, a otrzymać jednocześnie szerszy zakres ochrony.
Wniosek o przyznanie dotacji mogą złożyć podmioty, które spełniają definicję małego, średniego, lub mikroprzedsiębiorcy. W poniższej tabeli wskazane są kryteria, według których ocenia się kategorię przedsiębiorstwa.
.
Kategoria przedsiębiorstwa | Liczba pracowników (zatrudnionych na umowie o pracę) | Roczny obrót netto |
Średnie | <250 | ≤ € 50 m |
Małe | <50 | ≤ € 10 m |
Mikro | <10 | ≤ € 2 m |
Przed złożeniem wniosku należy przygotować poniższe dokumenty w formacie PDF (dopuszczalne papierowe wersje dokumentów zeskanowanych w formacie PDF):
- wyciąg z rachunku bankowego przedsiębiorstwa zawierający następujące dane: nazwa przedsiębiorstwa jako posiadacza rachunku, pełny numer IBAN wraz z kodem kraju oraz kod BIC/SWIFT,
- zaświadczenie VAT lub zaświadczenie o posiadaniu krajowego numeru rejestracji – wydane przez właściwy organ krajowy,
- jeżeli przedsiębiorstwo jest reprezentowane przez przedstawiciela, należy złożyć oświadczenie podpisane przez upoważnionego właściciela lub pracownika przedsiębiorstwa (które można znaleźć pod następującym linkiem: OŚWIADCZENIE).
.
Składanie wniosku
W celu złożenia wniosku o wsparcie z Funduszu dla MŚP należy:
- Zarejestrować się, następnie zalogować na konto funduszu dla MŚP i wysłać formularz wniosku o przyznanie dotacji. (Rejestracja pod następującym linkiem: REJESTRACJA). Natomiast jeżeli dysponują Państwo już kontem EUIPO, wystarczy zalogować się na istniejące konto.
- Po zatwierdzeniu wniosku wnioskodawca otrzymuje dotacje oraz bon. Może wówczas wystąpić z wnioskiem o potrzebne czynności dotyczące własności intelektualnej (np. wniosek o rejestrację znaku towarowego).
- W celu otrzymania zwrotu kosztów za wybrane czynności związane z własnością intelektualną należy wystąpić z wnioskiem o zwrot kosztów po ich uprzednim opłaceniu, korzystając z formularza znajdującego się na indywidualnym koncie funduszu dla MŚP.
.
Należy zaznaczyć, że liczba udzielanych dofinansowań jest ograniczona, stąd o możliwości uzyskania dofinansowania decyduje przede wszystkim kolejność zgłoszeń.
Jednakże przed złożeniem wniosku, każdy powinien rozważyć, czy może i chce zarejestrować znak towarowy.
Jako znak towarowy możemy zgłosić nazwę firmy, produktów, logo, czy inne oznaczenia produktów lub usług, z których korzysta nasza firma. Poprzez rejestrację „rezerwujemy” znak, a inne podmioty nie mogą z niego legalnie korzystać dla wskazanych przez nas klas produktów i usług.
.
Dlaczego warto rejestrować znaki towarowe?
- Uzyskają Państwo ochronę przed podkradaniem nazw i oznaczeń przez konkurencję (ochrony takiej nie uzyskujemy poprzez np. samą rejestrację firmy w CEIDG lub KRS!);
- Następuje „zaklepanie” pierwszeństwa używanego przez nas znaku na rynku;
- Wzrasta gwarancja ochrony znaku, który figuruje w rejestrze, np. nikt nie zarejestruje domeny internetowej pod naszą nazwą;
- Zwiększa się renoma i pojawia się możliwość budowania wizerunku firmy;
- Znaki towarowe stanowią aktywa, które zwiększają wartość naszego przedsiębiorstwa;
- Posiadanie zarejestrowanych znaków towarowych wzmacnia wiarygodność firmy wobec klientów, ale również potencjalnych inwestorów.
.
Kancelaria oferuje wsparcie w zakresie analizy i rejestracji znaków towarowych, a w przypadku zainteresowania programem, również pomoc przy złożeniu wniosku o dofinansowanie.
Zapraszamy do kontaktu!
Treść niniejszego artykułu ma na celu dostarczenie ogólnych wskazówek dotyczących omawianej tematyki. Należy zasięgnąć specjalistycznej porady dotyczącej konkretnych okoliczności.